Kultur udblik og indblik

”Din rygmarvvisner, hvis ikke du danser med din Bedstemor”  citat Benny Holst.

På Århus Privatskole mener vi, at det er vigtigt at kende sine kulturelle, historiske og familiære rødder. Vi mener mennesket har brug for at ståsted at se sin Verden ud fra. Ved at vide hvor man står – ved at kende sin baggrund er man godt rustet til at møde nye kulturer og nye indtryk. Når man er stærk i sit fundament, i det man kommer, fra vil man være langt bedre til at optage nyt udefra. Vi mener at indblik skaber udblik og fremmer lysten til at udforske nye og fremmede tanker, til at rejse ud og tage nyt med hjem. Vi mener derved også at udblik skaber indblik og dermed udvider den enkeltes horisont. Disse tanker kan både ses i det nære og i det fjerne. Det gælder i det nære f.eks. i forholdet til klassekammeraterne, andres holdninger og ideer, og i det fjerne f.eks. i forhold til samfundsforhold og rejser.